In het project Gewetensvragen In de Klas onderzoeken leerlingen hun waarden, oordelen en vooronderstellingen bij belangrijke dilemma’s in hun leven. Gedurende drie maanden trainen zij zich in filosofische gespreksvaardigheden volgens de gestructureerde methoden socratisch gesprek en moreel beraad.
Binnen deze gestructureerde methoden gaat het om:
- het leren uitstellen van je oordeel
- het leren herkennen wat de morele dimensies van een situatie zijn
- je verplaatsen in de ander
- onderzoeken welke waarden er op het spel staan
- het kunnen aangeven wat voor jou hier in belangrijk is en wat jij zou doen
In juni 2016 onderzochten 34 leerlingen van het Berlage Lyceum in De Nieuwe Liefde samen met publiek hun eigen dilemma’s. Met dit project wil De Nieuwe Liefde een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van morele competenties van jongeren.
Gewetensvragen In de Klas is een samenwerking tussen Het Berlage Lyceum en De Nieuwe Liefde en wordt ondersteund door subsidie van het VSB Fonds, Steunfonds Madurodam en VTW Amsterdam.