Tafelrede over mens- & dierbeelden bij Festival Cement

Op vrijdag 23 maart hield ik een tafelrede op Festival Cement na afloop van de voorstelling van Bart van de Woestijne – ‘Voor we mensen werden’. In deze tafelrede ging ik in op de vraag: wat zegt ons dierbeeld over ons mensbeeld?

Ons dagelijks leven is radicaal verbonden met dat van talloze grote en kleine dieren: van frikadellen, huisdieren, biotopen bacteriën in het doucheputje tot kattenfilmpjes op youtube. We aaien, verzorgen, fokken, slachten, eten, adoreren, pletten en verdringen dieren. Intussen breidt de bio-industrie zich wereldwijd uit en is de zesde massa-uitsterving in volle gang. En dat heeft ook effect op ons: we hebben meer met elkaar te maken dan ons misschien lief is. Wat hebben we nog aan ons huidige mensbeeld waarin de mens centraal staat?

 

Over de voorstelling:

In Voor we mensen werden stelt Bart van de Woestijne zich samen met het publiek voor hoe het is om een dier te zijn. Terwijl we naar een paard op het toneel kijken, probeert hij in een reeks opmerkingen, observaties en bedenkingen de woordeloze wereld van het dier te vatten.

Bart van de Woestijne studeerde in 2014 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht, sindsdien is hij werkzaam als schrijver en theatermaker. Kenmerkend aan zijn werk is de poging samen met het publiek levensgrote onderwerpen te vatten. Zijn voorstellingen zijn denkoefeningen die zich grotendeels in het hoofd van de toeschouwer afspelen. Hij wil het publiek hiermee een ruimte bieden om gezamenlijk met één gedachte bezig te zijn en hen verleiden om te twijfelen. Wat betekent het om een mens te zijn, in relatie tot de wereld, tot dieren, tot anderen en onszelf?

Hoe het is om een dier te zijn
In Voor we mensen werden stelt Bart zich met het publiek voor hoe het is om een dier te zijn. Terwijl we naar een paard op het toneel kijken, probeert hij in een reeks opmerkingen, observaties en bedenkingen de woordeloze wereld van het dier te vatten. Het is een onmogelijk gedachte-experiment: opgesloten in onze menselijk perceptie blijft de wereld van het dier voor ons verborgen. Toch onderneemt Bart een gezamenlijke poging een stap dichterbij deze grazende werkelijkheid te komen.

Bart van de Woestijne
Bart zette eerder samen met Eva Knibbe een rechtszaak op tegen de dood, om grip te kunnen krijgen op diens willekeur en onrechtvaardigheid. De Rechtszaak tegen de dood vond plaats in het Paleis van Justitie, volgens de regels van het Nederlands strafrecht. Ook schreef Bart in 2017 aan het scenario van zijn eerste lange film Olifantenharten.

Credits
Regie & tekst Bart van de Woestijne, fotograaf publiciteitsfoto: Bas de Brouwer. In samenwerking met: Fraslab van Frascati Producties.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s